پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
07 اسفند 1400 - 10:12
شاخص های انقلابی بودن از نگاه رهبرمعظم انقلاب

انقلابی‌ها جهاد تببین می‌کنند

ماهیت انقلاب اسلامی و توجه به مستضعفان و محرومین جامعه و اعطای صفت کوخ نشینی نشان از مؤلفه‌هایی دارد که انقلاب اسلامی ایران را در امتداد انقلاب ناب محمدی قرار می‌دهد.
کد خبر : 11189

پایگاه رهنما:

در سالگرد قیام مردم آذربایجان رهبر معظم انقلاب اسلامی با مردم این شهر به صورت تصویری دیدار کردند. در این دیدار صمیمی و عاطفی معظم له به تشریح معیار‌های انقلابی بودن پرداخته و می‌فرمایند: «کسانی که زندگی و مشی اشرافی دارند یا دم از تسلیم در مقابل استکبار و آمریکا می‌زنند، نمی‌توانند مدعی پایبندی و دلبستگی به انقلاب باشند، چرا که شعار انقلاب حمایت از پابرهنگان و محرومان و مقابله با استکبار است و بیان این حرف‌ها از آن افراد قابل قبول نیست.» آنچه رهبر انقلاب پیرامون معیار انقلابی بودن و زندگی انقلابی بیان کرده اند بسیار قابل تأمل است. ماهیت انقلاب اسلامی و توجه به مستضعفان و محرومین جامعه و اعطای صفت کوخ نشینی نشان از مؤلفه‌هایی دارد که انقلاب اسلامی ایران را در امتداد انقلاب ناب محمدی قرار می‌دهد. آنچه پیامبر اسلام به مردم معرفی کرد، تنها قواعد مدنی نبود بلکه معجزه‌ای بود که بر تارک بشریت حک شده و سرشت آن‌ها را تغییر داد.
راوی صدیق انقلاب اسلامی آیت الله مصباح یزدی (ره) در تشریح این موضوع می‌نویسند: «از آن‌جا که تنها دینی که برای تمام شؤون انسان‌ها، اعم از شؤون فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی، برنامه دارد، اسلام است، تنها انقلابی نیز که قادر است که جمیع مصالح مردم را تأمین و تضمین کند و خود، مسائل و مشکلات جدیدی پدید نیاورد، انقلاب اسلامی است؛ یعنی انقلابی که در همه ابعاد و وجوه خود، بدون استثنا، از جهان‌بینی و ارزش‌گذاری دین مقدس اسلام مایه بگیرد و تغذیه کند.» ازاین‌رو، رهبران این انقلاب، برخلاف رهبران سایر انقلاب‌ها، نه برای تأمین مقاصد انقلاب، از هر عقیده‌ای و اگرچه باطل و خلاف واقع، بهره می‌گیرند و نه با تحریک و تهییج شدید احساسات و عواطف مردم، عوامل غیر عقلانی را بر فعالیت‌ها و کار‌های آنان حاکم می‌سازند؛ بلکه احساسات و عواطف مردم را بررسی و تابع احکام و ادراکات عقل و آرای صحیح می‌گردانند و آن‌گاه از آن‌ها برای کامیاب ساختن انقلاب و محقق کردن اهدافِ آن سود می‌برند. به همین دلیل، ترویج و اشاعه بینش‌ها و ارزش‌های اسلامی که هم صحیح و مطابق واقعند وهم آمادگی شگرفی برای ایثار، فداکاری و جان‌فشانی در مردم پدید می‌آورند، از جمله برنامه‌های رهبران این انقلاب است. توجه بیش از حد به مادی گرایی از جمله مواردی است که با روح انقلاب اسلامی در تعارض جدی قرار دارد. از این رو رهبرمعظم انقلاب بدون تعارف‌های سیاسی مشی اشرافی گری را در تضاد با انقلابی گری بیان فرموده‌اند.
• روایت دشمن و انقلابی گری
رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی مهم از سخنرانی خود نسبت به اقدامات دشمن هشدار داده و می‌فرمایند: «دشمن امروز افکار عمومی بویژه فکر و ذهن جوان‌ها را هدف گرفته است تا با هزینه کردن میلیارد‌ها دلار و با طراحی‌های مختلف در اتاق‌های فکرشان، بتوانند ملت ایران بویژه جوانان را از مسیر انقلاب برگردانند.» رهبر انقلاب اسلامی «فشار اقتصادی» و «عملیات رسانه‌ای» را ۲ ابزار اصلی استکبار برای جدا کردن مردم از نظام و دستکاری در فکر آن‌ها برشمردند و گفتند: «دروغ‌پردازی و تهمت‌زنی به ارکان انقلاب و مراکزی که در پیشرفت انقلاب تأثیر دارند، شیوه‌هایی است که در عملیات رسانه‌ای استفاده می‌شود.» مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، تهمت‌زنی به مجلس، شورای نگهبان، سپاه و شهید بزرگوار سردار سلیمانی را نمونه‌هایی از این لجن‌پراکنی‌ها خواندند و خاطرنشان کردند: «آن‌ها اگر از خشم مردم نمی‌ترسیدند، به امام هم تهمت می‌زدند، اما جرأت این کار را ندارند.» ایشان با تأکید بر اینکه جوان‌ها و ملت ایران باید در مقابل تهمت‌زنی و دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای و همچنین فشار اقتصادی بایستند، گفتند: «راه مقابله با فشار اقتصادی، تلاش درونی و خنثی کردن تحریم‌ها است، البته در کنار آن تلاش دیپلماسی نیز خوب است؛ همچنانکه برادران خوب و انقلابی ما برای از بین بردن تحریم‌ها و مجاب کردن طرف مقابل مشغول کار هستند.»
انقلاب اسلامی ایران دوران گذار را طی کرده و حالا در مسیر ثبات قرار دارد؛ در دوران ثبات فشار دشمن برای تخریب نهاد‌ها و پایه‌های انقلاب اسلامی افزایش می‌یابد. از آن‌جا که دشمنان خارجی انقلاب برای به فساد کشاندن اخلاق و باور‌های مردم تلاش‌های فراوانی می‌کنند و نیز از آن‌جا که آفات داخلی انقلاب در دو بعد علم و اخلاق، عارض زمامداران و مردم می‌شود باید گفت که آفات انقلاب عمدتاً فرهنگی هستند و بنیادی‌ترین و سودمندترین شیوه حفظ و تقویت انقلاب، فعالیت‌های آموزشی و پرورشی است. از معیار‌های انقلابی بودن آن است که بتواند مسیر دشمن را به درستی خوانش کرده و دسیسه‌ها را خنثی سازد.
• شاخص‌های انقلابی بودن
سال ۱۳۹۵ رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر امام خمینی (ره) پنج شاخص برای انقلابی بودن مطرح کرده و می‌فرمایند: «شاخص اوّل، پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب؛ شاخص دوّم، هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آن‌ها که آرمان‌های انقلاب و اهداف بلند انقلاب را در نظر بگیریم و همّت برای رسیدن به آن‌ها داشته باشیم؛ شاخص سوّم، پایبندی به استقلال همه‌جانبه کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی -که مهم‌تر از همه است- و استقلال امنیّتی؛ شاخص چهارم، حساسیت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از او که البته باید دشمن را شناخت، نقشه او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد -عرض کردیم که قرآن این عدم تبعیّت را «جهاد کبیر» نام نهاده است؛ من این چند وقت دو سه بار دراین‌باره صحبت کردم- شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است. این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن، همان‌طور که عرض کردیم، مختلف است.»
شاخص‌هایی که در مطالبات رهبرمعظم انقلاب بیان شده حاکی از آن است که جهاد تبیین مطالبات امام راحل و رهبری انقلاب در حفظ روحیه انقلابی گری و تأکید در ماندن وسط میدان و آمادگی برای هرگونه جان فشانی در دفاع از اصل ولایت فقیه و حفظ و حراست از نظام، ایجاد همفکری و همگرایی در انقلابی بودن و ماندن، تبیین و تشریح آثار و پیامد‌های انقلابی ماندن و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر معادلات سیاسی و فرهنگی کشور، تقبیح و تضعیف روحیه بی تفاوتی نسبت به رخداد‌های سیاسی کشور، منطقه و بین الملل و در نهایت هشدار مجدد به جریان‌ها و احزاب سکولار، خط نفوذ، از نفس افتاده و پشیمان شده‌ها ملاک‌هایی است که در طوفان‌های سهمگین روزگار می‌تواند سره از ناسره گشوده و حق را در برابر باطل آشکار سازد.
• راز استمرار انقلاب اسلامی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی مهم از سخنرانی‌شان در جمع مردم تبریز به دلایل اصلی استمرار انقلاب اسلامی پرداخته و ۴ دهه گذشته را بسیار ثمربخش و موجب استمرار انقلاب دانسته و می‌فرمایند: «نباید مشکلات نقد بر روی انبوه پیشرفت‌های بزرگ غبار بنشاند». درباره مفهوم استمرار برخی گمان می‌کنند که به محض وقوع انقلاب وظیفه مردم به پایان رسیده در حالی که نظام اسلامی تجلی یافته از نور الهی است که مردم همواره در حالت بسیج و آمادگی قرار داشته تا مفاسد، کمبود‌ها ونارسایی‌ها اصلاح گردد. یک انقلابی واقعی همواره یک مصلح اجتماعی نیز می‌باشد. البته این قرائت از اصلاح به معنای متداول و سکولار آن در یک حزب سیاسی نیست، بلکه تربیت نسلی است که زیر پرتو رهنمود‌های ولایت همواره در مسیر رشد و ترقی تمدن انقلابی و اسلامی حرکت می‌کند.

 

ارسال نظرات